Thông tin luận án “Phát triển đội ngũ giảng viên trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật trong bối cảnh hiện nay”.

10/08/2017 16:55 GMT+7
Thông tin luận án “Phát triển đội ngũ giảng viên trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật trong bối cảnh hiện nay”. Nghiên cứu sinh: Trần Công Chánh

 THÔNG TIN VỀ NHỮNG ĐÓNG GÓP MỚI
VỀ MẶT HỌC THUẬT, LÝ LUẬN CỦA LUẬN ÁN
 
- Tên luận án: “Phát triển đội ngũ giảng viên trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật trong bối cảnh hiện nay”.
- Chuyên ngành: Quản lý giáo dục              Mã số: 62.14.01.14
- Nghiên cứu sinh: Trần Công Chánh                  Khóa: 2011
- Chức danh khoa học, học vị, tên người hướng dẫn;
                    1. PGS.TS. Nguyễn Xuân Thức
            2. PGS.TS. Nguyễn Đức Minh
- Cơ sở đào tạo: Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Những đóng góp mới của luận án
* Ý nghĩa lý luận và thực tiễn của đề tài
1. Ý nghĩa lý luận của đề tài luận án
- Hệ thống hóa và phát triển cơ sở lý luận về phát triển đội ngũ giảng viên (ĐNGV) trường Cao đằng trong bối cảnh hiện nay.
- Cụ thể hóa và hoàn thiện các nội dung phát triển ĐNGV, các yếu tố ảnh hưởng đến phát triển ĐNGV trường cao đẳng trong bối cảnh hiện nay.
- Đóng góp, bổ sung thêm về nhận thức, quan niệm và cách tiếp cận mới về phát triển ĐNGV trường cao đẳng trong bối cảnh hiện nay.
2. Ý nghĩa thực tiễn của đề tài luận án
- Đánh giá rõ thực trạng ĐNGV, phát triển ĐNGV, các yếu tố ảnh hưởng đến phát triển ĐNGV, đưa ra những kết luận về thành công, hạn chế và bài học kinh nghiệm từ thực tiễn phát triển ĐNGV ở các trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật (CĐ KT-KT) trong thời gian vừa qua.
- Đề xuất giải pháp phát triển ĐNGV trường CĐ KT-KT trong bối cảnh hiện nay, đảm bảo tính cấp thiết, khả thi, có tác dụng, hiệu quả từ thực tiễn. Đồng thời phù hợp với điều kiện, hoàn cảnh của Trường CĐ KT-KT, nhằm tích cực góp phần nâng cao chất lượng ĐNGV, đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo trong bối cảnh hiện nay.
3. Với những kết quả và ý nghĩa mang lại từ lý luận và thực tiễn đó, đề tài nghiên cứu luận án đã đề xuất 06 giải pháp phát triển ĐNGV trường CĐ KT-KT; trong đó từng giải pháp thể hiện rõ ý nghĩa, mục tiêu, biện pháp thực hiện và điều kiện đảm bảo thực hiện giải pháp; Từng giải pháp với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện được xác định cụ thể như sau:
(i) Qui hoạch phát triển ĐNGV theo định hướng phát triển Nhà trường 
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Dự báo nhu cầu phát triển ĐNGV theo định hướng phát triển Nhà trường;
- Xây dựng qui hoạch phát triển ĐNGV theo định hướng phát triển Nhà trường;
- Thực hiện qui hoạch phát triển ĐNGV theo định hướng phát triển Nhà trường;
(ii) Tuyển chọn giảng viên (GV) trường CĐ KT-KT theo chuẩn GV
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Xây dựng kế hoạch tuyển chọn GV trường CĐ KT-KT theo chuẩn GV;
- Tổ chức tuyển chọn GV trường CĐ KT-KT theo chuẩn GV;
- Đánh giá công tác tuyển chọn GV trường CĐ KT-KT theo chuẩn GV;
(iii) Quản lý sử dụng GV trường CĐ KT-KT theo năng lực thực hiện nhiệm vụ GV
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Qui định quản lý, sử dụng GV trường CĐ KT-KT theo năng lực thực hiện nhiệm vụ GV.
- Quản lý sử dụng GV trường CĐ KT-KT theo năng lực thực hiện nhiệm vụ GV.
- Thực hiện nâng bậc, bổ nhiệm GV trường CĐ KT-KT theo năng lực thực hiện nhiệm vụ GV.
(iv) Tổ chức đào tạo – bồi dưỡng GV theo chuẩn chức danh nghề nghiệp và năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Qui hoạch đào tạo – bồi dưỡng GV theo chuẩn chức danh nghề nghiệp và năng lực thực hiện nhiệm vụ GV.
- Tổ chức đào tạo – bồi dưỡng GV theo chuẩn chức danh nghề nghiệp và năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT.
- Thực hiện chính sách đào tạo - bồi dưỡng GV theo chuẩn chức danh nghề nghiệp và năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT.
(v) Đánh giá năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT.
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Xây dựng tiêu chí đánh giá năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT.
- Đánh giá năng lực thực hiện nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT.
- Phân công nhiệm vụ GV trường CĐ KT-KT theo năng lực thực hiện nhiệm vụ GV.
(vi) Thực hiện chế độ - chính sách, kiến tạo môi trường làm việc cho GV trường CĐ KT-KT.
Với các nhiệm vụ và biện pháp thực hiện:
- Hướng dẫn thực hiện chế độ - chính sách đối với GV trường CĐ KT-KT.
- Thực hiện chế độ - chính sách đối với GV trường CĐ KT-KT.
- Kiến tạo môi trường làm việc cho GV trường CĐ KT-KT.
Với những kết quả nghiên cứu, cùng với những ý nghĩa mang lại từ kết quả nghiên cứu lý luận và thực tiễn của đề tài luận án, có thể khẳng định việc xây dựng cơ sở lý luận về phát triển ĐNGV trường Cao đẳng và đề xuất giải pháp phát triển ĐNGV trường CĐ KT-KT trong bối cảnh hiện nay là cần thiết, khả thi, đảm bảo tính khao học, có tác dụng và hiệu quả từ thực tiễn phát triển ĐNGV ở các trường CĐ KT-KT trong bối cảnh hiện nay. Đây còn là tài liệu tham khảo có giá trị hữu ích cho các trường CĐ KT-KT trong cả nước, góp phần tích cực phát triển ĐNGV trước yêu cầu đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo trong bối cảnh hiện nay.
              Cán bộ hướng dẫn 1                         Cán bộ hướng dẫn 2               Nghiên cứu sinh
 
     PGS.TS. Nguyễn Xuân Thức         PGS.TS. Nguyễn Đức Minh         Trần Công Chánh

           
INFORMATION ABOUT NEW CONTRIBUTIONS IN TERMS OF ACADEMIC AND ARGUMENTATIVE ASPECTS OF THE THESIS

- Thesis title: “Developing lecturer staff of Technical – Economic Colleges in the current stage”.
- Major: Educational management Code: 62.14.01.14
- Post-graduate: Trần Công Chánh Course: 2011
- Supervisors:
1. AP. Dr. Nguyễn Xuân Thức
2. AP. Dr. Nguyễn Đức Minh
- Training Institute: The Vietnam Institute of Educational Sciences
 
New contributions of the thesis
* Theoretical and practical meaning of the thesis
1. Theoretical meaning of the thesis
- Systematizing and developing theoretical basis about developing lecturer staff (LS) of Technical – Economic Colleges in the current stage.
- Concretizing and perfecting contents about developing lecturer staff and elements which affect LS development of colleges in the current stage.
- Contributing, supplementing about perceptions, conceptions and new approaches to LS development in the current stage.
2. Practical meaning of the thesis
- Evaluating the reality of LS, developing LS, elements affecting LS development and drawing conclusions about successes, drawbacks and experiential lessons from the reality of developing Ls in Technical – Economic Colleges in the past time.
- Suggesting solutions to develop LS of Technical – Economic Colleges in the current stage; ensuring imperativeness, feasibility, usefulness and effectiveness from the reality, simultaneously, corresponding with Technical – Economic Colleges’ condition and situation in order to contribute positively to promote the LS quality and meet requirements about innovating basically and totally the education and training in the current stage.
3. With the results and meanings are drawn from the theory and the reality as mentioned above, Ph.D thesis suggested 06 solutions to develop LS of Technical – Economic Colleges; among of them, each solution represents clearly the meanings, objectives, measures and conditions to ensure for carrying out the solution; Each solution with its assignments and measures is defined as following:
(i) Making plans for LS development according to the orientation of developing the College.
With assignments and measures:
- Forecasting needs to develop LS according to the orientation of developing the College;
- Making plans to develop LS according to the orientation of developing the College;
- Performing plans to develop LS according to the orientation of developing the College;
(ii) Recruiting lecturers for Technical – Economic Colleges according to lecturers’ stardard
With assignments and measures:
- Making plans to recruit lecturers for Technical – Economic Colleges according to lecturers’ stardard;
- Organizing to recruit lecturers for Technical – Economic Colleges according to lecturers’ stardard;
- Evaluating the mission of recruiting lecturers for Technical – Economic Colleges according to lecturers’ stardard;
(iii) Managing the utilizing lecturers of Technical – Economic Colleges according to competences in carrying out lecturers’ assignments.
With assignments and measures:
- Stipulating the managing and utilizing lecturers of Technical – Economic Colleges according to competences in carrying out lecturers’ assignments.
- Managing the utilizing lecturers of Technical – Economic Colleges according to competences in carrying out lecturers’ assignments.
- Carrying out raising salaries, appointing lecturers of Technical – Economic Colleges according to competences in carrying out lecturers’ assignments.
(iv) Organizing the training – cultivating for lecturers according to the criteria of career titles and competences in carrying out lecturers’ assignments of Technical – Economic Colleges.
 With assignments and measures:
- Making plans for training – cultivating for lecturers according to the criteria of career titles and competences in carrying out lecturers’ assignments.
- Organizing the training – cultivating for lecturers according to the criteria of career titles and competences in carrying out lecturers’ assignments of Technical – Economic Colleges.
- Carrying out the policy of training – cultivating for lecturers according to the criteria of career titles and competences in carrying out lecturers’ assignments of Technical – Economic Colleges.
(v) Evaluating the competence in carrying out lecturers’ assignment of Technical – Economic Colleges.
With assignments and measures:
- Building the criteria for appreciating the competence in carrying out lecturers’ assignments of Technical – Economic Colleges.
- Evaluating the competence in carrying out lecturers’ assignment of Technical – Economic Colleges.
- Assigning duties to lecturers of Technical – Economic Colleges according to the competence in carrying out lecturers’ assignment.
(vi) Carrying out regime – policy, create working environment for lecturers of Technical – Economic Colleges. 
With assignments and measures:
- Guiding to carry out regime – policy to lecturers of Technical – Economic Colleges. 
- Carrying out regime – policy to lecturers of Technical – Economic Colleges. 
- Creating working environment for lecturers of Technical – Economic Colleges. 
With the research results and the meanings from the theoretical and practical research results of the Ph.D thesis, it could be affirmed that building the theoretical basis about developing LS of colleges and suggesting solutions to develop LS of Technical – Economic Colleges in the current stage is essential, feasible, scientific, useful and effective from the reality of developing LS in Technical – Economic Colleges in the current stage. The paper could be considered as a valuable reference material for Technical – Economic Colleges all over the country. It contributes positively to develop LS in the face of the requirements of innovating basically and totally the education and training in the current stage.    
                  Supervisor 1                               Supervisor 2                  Post-graduate
 
     AP.Dr. Nguyễn Xuân Thức         AP. Dr. Nguyễn Đức Minh         Trần Công Chánh

File đính kèm:
1. Toàn văn luận án